ورزش سبب کاهش چربی دور قلب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود

ورزش نه تنها راهی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت است بلکه برای بیماران مبتلا به این بیماری نیز فواید بسیاری دارد. هر نوع ورزشی بخصوص همراه با رعایت یک رژیم غذایی سالم می تواند  به کاهش مقدار چربی ذخیره شده دربدن کمک کند.

دراین تحقیق بطور ویژه مقدار چربی ذخیره شده درناحیه ی شکم، دور قلب و کبد اندازه گیری گردید. هنگامیکه این ارگانها توسط مقدار بیشتری چربی احاطه شوند می توانند موجب پیچیده تر  شدن بیماری دیابت و افزایش خطر برای قلب شوند.

 پرفسور lambاز بخش رادیولوژی دانشگاه leidinدر هلند این تحقیق را به منظور  تعیین عکس العمل چربیهای احاطه کننده ی این ارگانها به ورزش و مقایسه ی این واکنشها با واکنش سایر چربیهای ذخیره ای در بدن به ورزش طراحی و سرپرستی کرد.

 درست مانند سایر مطالعات بی شماری که بروی ورزش انجام شده است دراین تحقیق نیز تأثیر  کاهش چربی با ورزش وتاثیر بر سلامت بدن به اثبات رسید.

نتایج این تحقیق درژورنال Radiologyمنتشر شد.

دیابت نوع 2 هنگامی حادث می شود که بدن قادر به تولید مقدار کافی انسولین برای تنظیم  قندخون نباشد این بیماری غالباً  با چاقی همراه است و می تواند موجب بروز عوارضی همچون بسته شدن سرخرگها و  حمله ی قلبی شود. در بسیاری از موارد مشاهده شده است  که ورزش می تواند سبب معکوس شدن  دیابت و خلاص شدن فرد از شر این بیماری شود.

در تحقیقی که دکتر lambو همکارانش انجام دادند بطور اختصاصی تأثیرات ورزش بر چربی بدن و چگونگی تأثیر آن برفرد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی گردید.

 دکتر lambمی گوید: بر اساس مطالعات قبلی، ما متوجه شدیم که ذخیره های  چربی درنقاط مختلف  بدن به رژیم غذایی و مداخلات دارویی عکس العمل های مختلفی نشان می دهند . تحقیق بروی  متابولیک وسایر تأثیرات ورزش کار بسیار سختی است زیرا برنامه های ورزشی غالباً همراه با ایجاد تغییراتی درشیوه  زندگی و رژیم غذایی فرد انجام می شود.

دکتر lambو همکارانش بروی 12 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 تحقیق خود را آغاز کردند. آنها بررسی های خود را برای تعیین ورزش در این افراد بدون کمک رژیم غذایی  یا دارو انجام دادند.

از این 12 فرد داوطلب (با میانگین سنی 46 سال) قبل از شروع تحقیق و 6 ماه بعد از تحقیق توسط MRI(تصویر برداری  رزناتس مغناطیسی) اسکن تهیه شد. این افراد تحت یک  برنامه ی ورزشی متوسط تا شدید برای 3 و نیم تا 6 ساعت ورزش در هفته قرار گرفتند.

برنامه ی آنها شامل 2 جلسه ورزش استقامتی و دو جلسه تمرینات مقاومتی و یک کوه پیمایی 12 روزه بود.

 هنگامیکه داوطبین بعد از 6 ماه مجدداً آزمایش شدند، محققین دریافتند که چربی دور شکم، قلب وکبد آنها کاهش یافته است.

دکتر lambمی گوید: داشتن چربی اضافه دراین  مناطق خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. او می افزاید: دراین تحقیق ما مشاهده کردیم که لایه ی دوم از چربی اطراف قلب، چربی پری کاردیال درپاسخ به تمرینات ورزشی همانند چربی داخل شکمی یا چربی احشایی عمل می کند.

چربی اطراف کبد نیز بطور چشمگیری کاهش یافته بود این  موضوع سبب می شود بدن به  طور طبیعی بتواند به توزیع چربی بپردازد و سرخرگها و قلب ازعوارض جانبی تجمع چربی محافظت  شوند. این تحقیق نسبت به سایر مطالعاتی که در گذشته انجام شده بود اختصاصی تر است اما نکته ی مهمی  که در این تحقیق دانشمندان به آن دست یافتند این بود که ورزش حتی بدون کمک رژیم غذایی درکنترل  دیابت نوع 2 نقش دارد. تغییر در رژیم غذایی همراه با انجام ورزش می تواند سلامت بدن  را بیمه کند.

 دراوایل ماه اخیر دانشمندان دانشگاه جرج واشنگتن اعلام کردند که 15 دقیقه پیاده روی  درکاهش قندخون وکاهش خطر ابتلا به دیابت دربیماران پیش دیابت بسیار موثر می باشد.

منبع: www.redorbit.com